Методичні рекомендації з питань формування безбар’єрності в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування
Методичні рекомендації з питань формування безбар’єрності в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування
І. Загальні положення
- Ці Методичні рекомендації розроблено з метою надання методичної допомоги керівникам структурних підрозділів, іншим посадовим особам органів виконавчої влади, сільським, селищним, міським головам, головам районних, районних у місті рад, щодо створення в органах виконавчої влади, місцевого самоврядування безперешкодного середовища, забезпечення рівних можливостей усіх його працівників для належного виконання встановлених завдань і обов'язків, професійного та особистісного розвитку, кар'єрного росту.
- Ці Методичні рекомендації рекомендується використовувати як допоміжний інструмент при визначенні ключових проблем/бар'єрів під час створення в органах виконавчої влади, місцевого самоврядування безбар'єрного простору та формування рішень для їх розв'язання/усунення.
Ці Методичні рекомендації також рекомендується застосовувати при впровадженні заходів з подолання бар'єрів, що виникають під час виконання роботи технічними працівниками та обслуговуючим персоналом органів органах виконавчої влади, місцевого самоврядування.
- В цих Методичних рекомендаціях під формуванням безбар'єрності на робочому місці рекомендується вважати створення, забезпечення та підтримання відповідних умов на робочому місці для посадових осіб органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, які дозволяють забезпечити рівні можливості для реалізації їхнього трудового та професійного потенціалу, а також підтримати сприятливу організаційну культуру в колективі.
Інші терміни, зазначені у цих Методичних рекомендаціях, вживаються у значеннях, наведених у законах України «Про місцеві державні адміністрації», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», Конвенції про права осіб з інвалідністю, Національній стратегії із створення безбар'єрного простору в Україні на період до 2030 року, схваленій розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 року № 366-р, та інших нормативно-правових актах.
- До посадових осіб органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, які потребують уваги під час формування безбар'єрності на робочому місці, рекомендується відносити:
жінок та чоловіків в частині забезпечення гендерної рівності; осіб, які мають дітей віком до 6 років або дітей з інвалідністю; молодь;
осіб різних віросповідань та національностей;
осіб, які належать до маломобільних груп населення, зокрема, осіб з інвалідністю та осіб старшого віку;
учасників бойових дій та інших осіб, які захищали незалежність, суверенітет, та територіальну цілісність України.
- Під час формування безбар'єрності на робочому місці в органах виконавчої влади, місцевого самоврядування рекомендується дотримуватись принципів:
недискримінації – рівне ставлення до осіб незалежно від статі, ґендерної ідентичності, інвалідності, раси, кольору шкіри, релігії, політичних чи інших переконань, національного чи соціального походження, належності до національних меншин, майнового стану або за іншою ознакою;
різноманітності – залучення та включення різних осіб і груп осіб в діяльність органу виконавчої влади, місцевого самоврядування для забезпечення різних точок зору та досвіду в процесі прийняття рішень;
толерантності – повага до свободи іншої особи, її поглядів, думок, поведінки, розуміння та прийняття людської різноманітності, форм самовираження особи і способів вияву її індивідуальності;
інклюзивності – розширення можливостей осіб чи груп осіб щодо забезпечення їх рівного доступу до ресурсів та інтеграції до робочих процесів;
справедливості – забезпечення однакового ставлення до посадових осіб органів виконавчої влади, місцевого самоврядування за результатами їх діяльності, розподіл ресурсів з урахуванням їх індивідуальних потреб;
згуртованості – взаємодія посадових осіб в ході досягнення цілей та завдань на умовах доброзичливості, взаємопідтримки та взаєморозуміння.
- При формуванні безбар'єрності на робочому місці в органах виконавчої влади, місцевого самоврядування рекомендується враховувати такі складові безбар'єрності:
фізична безбар'єрність (загальна доступність до будівлі органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та до свого робочого місця, наявність необхідних технічних приладів/засобів праці на робочому місці, вказівників тощо);
цифрова безбар'єрність (доступність вебсайту органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, інших інформаційно-комунікаційних систем, що в ньому використовуються, для посадових осіб необхідного програмного забезпечення для виконання посадовою особою його посадових обов'язків, в тому числі системи електронного документообігу, системи дистанційного навчання та інших електронних систем тощо);
інформаційна безбар'єрність (вільний доступ посадової особи до інформації в різних форматах (усний, письмовий, електронний, друкований та інший), використання універсального дизайну, зручних каналів комунікації тощо);
організаційно-культурна безбар'єрність (коректна взаємодія, відсутність/мінімізація конфліктних ситуацій, сприятливий психологічний клімат в колективі тощо).
ІІ. Визначення стану безбар'єрності
- Для визначення стану безбар'єрності в органах виконавчої влади, місцевого самоврядування рекомендується проведення анонімного опитування щодо визначення стану безбар'єрності (далі – опитування).
- Опитування рекомендується проводити серед усіх посадових осіб органів виконавчої влади, місцевого самоврядування шляхом застосування засобів телекомунікаційного зв'язку (системи електронної взаємодії, службової електронної пошти тощо).
- Для посадових осіб, які мають складнощі із доступом до проведення опитування шляхом застосування засобів телекомунікаційного зв'язку рекомендується застосовувати індивідуальний підхід із забезпеченням конфіденційності участі таких осіб.
- З метою належної організації проведення опитування рекомендується підготувати орієнтовний графік опитування, який визначатиме час на технічну підготовку опитування, тривалість його проведення, обробки даних та їх узагальнення, представлення керівнику органу, підготовки інформації для презентації колективу тощо.
- Для підвищення результативності проведення опитування рекомендується здійснювати його комунікаційну підтримку з використанням зручних для колективу каналів комунікації (наприклад, службова електронна пошта, розміщення плакатів в найбільш відвідуваних місцях адміністративної будівлі, тощо).
- За результатами обробки отриманих даних опитування рекомендується узагальнити дані та підготувати звіт у довільній формі.
- Якщо за результатами проведеного опитування задоволеність станом безбар'єрності в органах виконавчої влади, місцевого самоврядування становитиме 60% і більше, то такий показник рекомендується вважати позитивним, у разі якщо показник становитиме менше, то такий показник рекомендується вважати негативним, в такому разі необхідно проведення оцінки відповідності та розробити пропозиції та вжити заходів щодо підтримки безбар'єрності.
ІІІ. Формування фізичної, цифрової та інформаційної безбар'єрності
- Для формування фізичної, цифрової та інформаційної безбар'єрності на робочому місці керівнику органу рекомендується:
сприяти організації комфортного середовища на робочому місці, зокрема щодо дотримання державних будівельних норм (наприклад, таких, що регулюють питання інклюзивності будівель і споруд);
створювати умови для врахування індивідуальних потреб посадових осіб органів виконавчої влади, місцевого самоврядування під час вибору розташування їх робочого місця, в тому числі й для новопризначених посадових осіб місцевого самоврядування (наприклад, для особи на кріслі колісному рекомендується обирати кабінет, що розташовується на першому поверсі та з доступом до універсальної вбиральні);
забезпечувати можливість використання розумного пристосування під час виконання встановлених завдань і обов'язків для осіб з інвалідністю у разі такої потреби (наприклад, клавіатури зі шрифтом Брайля, програми для зчитування і озвучення текстів, програми голосового набору текстів);
організувати роботу по забезпеченню адаптації робочого місця під потреби посадової особи (наприклад, відповідно до його індивідуальної програми реабілітації);
передбачити можливість використання необхідного програмного забезпечення, доступу до Інтернету та технологій, що необхідні для виконання посадових обов'язків посадовими особами органів виконавчої влади, місцевого самоврядування;
вживати заходів, що спрямовані на усунення перешкод, що впливають на виконання посадових обов'язків посадовими особами, зокрема з пересуванням, отриманням інформації тощо;
забезпечувати здійснення системного моніторингу відповідності стандартам доступності, облаштування існуючих будівель та приміщень;
проводити консультаційно-інформаційні заходи з експертами з питань формування безбар'єрності на робочому місці, в тому числі з міжнародними та громадськими організаціями (за потреби).
- Для формування фізичної, цифрової та інформаційної безбар'єрності безпосередньому керівнику рекомендується:
під час організації роботи сприяти оформленню документів відповідно до норм доступності інформації, зокрема щодо розміру та дизайну шрифту, співвідношення кольорів, розташування тексту, застосування формату документу доступного для програм зчитування з екрану (за потреби);
використовувати різні формати та канали передачі інформації в ході робочих процесів з урахуванням комунікаційних потреб та можливостей посадових осіб органів виконавчої влади, місцевого самоврядування;
інформувати посадових осіб органів виконавчої влади, місцевого самоврядування про можливості залучення до процесу прийняття рішень.
- Для формування фізичної, цифрової та інформаційної безбар'єрності рекомендується:
- організувати, за погодженням з керівником органу, облаштування кімнати матері та дитини, дитячої кімнати, місця для харчування та відпочинку, простору для відновлення психологічної рівноваги (за можливості);
- вибудовувати систему внутрішніх комунікацій, що задовольняє потреби посадових осіб органів виконавчої влади, місцевого самоврядування в інформації.
- під час здійснення відповідних комунікацій рекомендується враховувати своєчасність, достовірність, повноту, корисність та зрозумілість інформації, що надається;
- забезпечувати повне і всебічне інформування посадових осіб органів виконавчої влади, місцевого самоврядування про їхні права під час виконання посадових обов'язків (наприклад, кар'єрне зростання та професійний розвиток).
- З метою належного збору інформації щодо безбар'єрності рекомендується забезпечити можливість посадовим особам висловлювати власну думку та вносити пропозиції під час проведення спільних заходів.
- Для формування фізичної, цифрової та інформаційної безбар'єрності на робочому місці посадовим особам органів виконавчої влади, місцевого самоврядування рекомендується використовувати різні формати комунікації (усний, письмовий, електронний, друкований та інший), враховувати потреби співбесідника, (наприклад, користуватися жестовою мовою, словесними (голосовими) повідомленнями, друкувати інформацію, зокрема, великошрифтовим друком, робити субтитрування або транскрипт відео (за можливості), надавати пропозиції безпосередньому керівнику щодо забезпечення робочого місця розумним пристосуванням необхідним для належного виконання посадових обов'язків, враховувати доступність інформації при розробці документів, програм, проведенні опитувань, наданні онлайн-послуг, відображенні вебсторінок, а також інформаційних плакатів, відеороликів та інших інструментів комунікації.
- Інтеграція принципів безбар'єрності в організаційну культуру
- Для формування безбар'єрної організаційної культури на робочому місці керівнику органу рекомендується:
декларувати наміри щодо забезпечення безбар'єрності на робочому місці та затвердити внутрішні процедури задля реалізації такого наміру;
забезпечувати організацію командотворчих заходів та відкритого діалогу, в
тому числі зрощувати в колективі відчуття толерантності та залученості; організовувати заходи за дотриманням Загальних правил етичної поведінки
державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування, затверджених наказом Національного агентства України з питань державної служби 05 серпня 2016 року № 158;
забезпечувати можливість використання гнучкого режиму робочого часу; формувати умови для толерантного спілкування та культури мовлення, зокрема щодо ґендерної чутливості (наприклад, використання фемінітивів);
створювати умови для безбар'єрної взаємодії серед посадових осіб; впроваджувати та реалізовувати заходи щодо мінімізації та викорінення упереджень в робочому середовищі;
заохочувати створення ініціативних груп посадових осіб, котрі готові досліджувати питання безбар'єрності в органі виконавчої влади, місцевого самоврядування, а також пропонувати й впроваджувати заходи щодо покращення стану безбар'єрності.
- Для формування безбар'єрної організаційної культури безпосередньому керівнику рекомендується:
обирати зручний для посадових осіб місцевого самоврядування формат встановлення та виконання поставлених завдань, в тому числі використовувати принципи планування та тайм-менеджменту під час встановлення таких завдань;
враховувати особливі потреби та можливості посадових осіб місцевого самоврядування під час виконання посадових обов'язків (наприклад, індивідуальний план реабілітації);
узгоджувати канали комунікації для взаємодії в структурному підрозділі.
сприяти всесторонньому безбар'єрному професійному розвитку посадових осіб (наприклад, проходження навчання посадовими особами із застосуванням засобів телекомунікаційного зв'язку);
підвищувати обізнаність посадових осіб місцевого самоврядування в питаннях формування безбар'єрності (наприклад, доводити до відома про зміни у законодавстві, що регулюють питання безбар'єрності та дотичних тематик);
проводити заходи спрямовані на подолання стереотипів в колективі;
організовувати заходи задля покращення навичок та знань посадових осіб щодо врахування доступності при розробці і виконанні актів органу виконавчої влади, місцевого самоврядування (наприклад, підвищувати рівень обізнаності щодо розуміння прав осіб з інвалідністю);
підвищувати рівень загального розуміння принципів безбар'єрності в колективі через впровадження заходів з формування організаційної культури в органах виконавчої влади, місцевого самоврядування;
ознайомлювати керівників структурних підрозділів з можливістю використання процедури адаптації новопризначених посадових осіб, посадових осіб місцевого самоврядування, які приступають до виконання посадових обов'язків після тривалої відсутності на роботі (наприклад, після закінчення відпустки для догляду за дитиною; завершення військової служби); ініціювати проведення заходів щодо контролю та управління емоціями (наприклад, гнівом, тривожністю, страхом), боротьби зі стресом та професійним вигоранням, підтримки ментального здоров'я тощо.
- Для формування безбар'єрної організаційної культури посадовим особам органів виконавчої влади, місцевого самоврядування рекомендується:
дбати про толерантну взаємодію та спілкування під час виконання посадових обов'язків, дотримуватись рекомендованих настанов щодо взаємодії з особами з інвалідністю;
повідомляти безпосереднього керівника про потребу та можливість використання гнучкого режиму робочого часу;
проявляти проактивну позицію, поінформувати безпосереднього керівника
про виникнення бар'єрів на робочому місці;
бути відкритими до змін та трансформації організаційної культури.
- З метою формування безбар'єрності під час організації робочих заходів чи зустрічей рекомендується дотримуватися таких правил взаємодії:
враховувати потребу у різноманітності думок і точок зору під час формування складу запрошених;
перевіряти особливості доступності обраного місця проведення заходу чи зустрічі;
завчасно повідомляти про порядок денний для попереднього опрацювання учасниками інформації та підвищення ефективності подальшої взаємодії;
забезпечити доступність комунікації під час проведення заходу та, за потреби, завчасно дбати про використання розумного пристосування для тих учасників, які його потребують;
озвучити під час заходу чи зустрічі правила комунікації та акцентувати увагу на тому, що важливо почути кожного учасника діалогу;
враховувати потреби учасників щодо супроводу заходу чи зустрічі (наприклад, технічному, організаційному).
- Під час формування безбар'єрної організаційної культури рекомендується не допускати зниження або зміни стандарту виконання поставлених завдань, передбачених посадовими обов'язками, через наявність інвалідності, вік, гендерні чи інші ознаки.