Уже всі заклади охорони здоров’я України формують медичні висновки замість видачі паперових лікарняних – сьогодні створено майже 1,4 млн медвисновків про тимчасову непрацездатність, 90% з яких у разі загальних захворювань або травм.

На їх підставі було сформовано і передано до Фонду соціального страхування України на оплату 130 тисяч е-лікарняних.Тож, вам створили медичний висновок. Як діяти?

● Якщо ви маєте офіційне працевлаштування, то в разі тимчасової втрати працездатності для вас автоматично відкриється електронний лікарняний.● Він сформується на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність(МВТН), який лікуючий або сімейний лікар створить після огляду. Також е-лікарнянийавтоматично відкриється в разі оформлення медичного висновку для вашої дитини, якапотребує догляду.● Одразу після створення медичного висновку на ваш контактний номер телефонунадійдуть два повідомлення:- від E-health щодо створення медичного висновку із указанням його номеру;- та від Пенсійного фонду України щодо формування електронного листканепрацездатності, його номеру і періоду дії.● Потрібно повідомити про це роботодавця. Це можна зробити будь-яким зручнимобом способом, наприклад, телефоном.● Це все! Тепер ваше завдання – швидше одужувати і чекати на виплати від Фондусоціального страхування України та роботодавця. За станом фінансування лікарняних зручно слідкувати в телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund (інформація щоденно оновлюється за тегами #фінансування_оперативно і #фінансування_страхувальників).● Роботодавець (а також усі роботодавці за сумісництвом) будуть бачити ваш е-лікарняний в своїх кабінетах страхувальників з дня його відкриття, але почнуть призначеннядопомоги лише після завершення визначеного у ньому періоду непрацездатності і сплинустроку, у який лікарі можуть внести зміни.● Зверніть увагу: роботодавцю доступна лише загальна інформація про вашунепрацездатність, необхідна для призначення матеріального забезпечення – він не дізнається,чим саме ви хворіли. Тому не потрібно передавати роботодавцю медичний висновок про вашу тимчасову непрацездатність, якщо лікар роздрукував для вас витяг, – він міститьперсональні дані і не є підставою для нарахування матеріального забезпечення.

Розглянемо окремі поширені випадки:Якщо ви одужали раніше● Електронний лікарняний створюється одразу зі статусом «закритий» та міститьдату відкриття (початок непрацездатності) і дату закриття (планова дата одужання абонаступного огляду).2● Якщо ви одужаєте раніше, ніж зазначено в е-лікарняному, це має засвідчити лікар – під час візиту він підтвердить працездатність і створить новий медичний висновок, який скоротить дію лікарняного.Якщо ви довго хворієте● Якщо ви не одужаєте у визначений в первинному е-лікарняному термін, лікарстворить наступний медичний висновок – на його підставі сформується окремий е- лікарняний, який продовжить тимчасову непрацездатність. Про це потрібно повідомитироботодавця.● Таких електронних лікарняних може бути декілька в межах одного страховоговипадку (усі вони матимуть тотожну першу частину номеру е-лікарняного до знаку дефісу).За кожним із них матеріальне забезпечення призначається окремо – це дозволяєпришвидшити отримання допомоги, адже для виплат не потрібно чекати одужання.● Також новий медичний висновок (а отже наступний продовжений е-лікарняний)створять в разі госпіталізації або направлення на відновне лікування до реабілітаційноговідділення санаторно-курортного закладу.● Якщо ви лікувались від важких захворювань або травм, маєте ускладнення іпоказання для продовження лікування в реабілітаційному відділенні, лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров’я направить вас на таке лікування досанаторно-курортного закладу прямо зі стаціонару. Курс реабілітації працюючихоплачується за кошти Фонду соціального страхування України у повному обсязі. Окремо за час відновного лікування Фондом оплачується продовжений на цей період е-лікарняний.Детальніше про механізм отримання реабілітації за кошти ФССУ:http://www.fssu.gov.ua/.../main/uk/publish/article/975799Якщо під час перебування на лікарняному вам відкрили ще один, з іншої причини● Інколи різні страхові випадки перекриваються: наприклад, під час вашої хвороби може захворіти дитина, і їй знадобиться догляд. Або ж лікар направив вас на 14-денну самоізоляцію від COVID-19 як контактну особу, однак через декілька днів ви все ж захворіли.● Для таких випадків ми розробили «правила скорочення» – вони визначають пріоритет різних причин непрацездатності і скорочують «непріоритетні» е-лікарняні. Так,лікарняний по ізоляції від COVID-19 (який оплачується в розмірі 50% доходу) переривається на користь е-лікарняного по вагітності та пологах (оплачується у розмірі 100% доходу), по загальній хворобі, необхідності догляду за хворими рідними тощо (які оплачують залежно від стажу у розмірі від 50% до 100% доходу). А електронний лікарняний по вагітності та пологах скорочує будь-який з лікарняних, у той час як сам не може бути скорочений жодною іншою причиною непрацездатності.● Е-лікарняні скоротяться автоматично, а розмір матеріального забезпеченнярозрахує роботодавець.

Якщо не прийшло повідомлення про створення медвисновку та/або е- лікарняного3● Щось пішло не так. Варто спробувати з’ясувати, що сталось, аби виправити помилку.● Повідомлення про створення медичного висновку може не надійти, якщо вашіперсональні дані, наявні в лікаря, неактуальні. Разом перевірте правильність введеноїінформації – можливо, ви змінили прізвище, у вас оновився номер телефону або незаповнено деякі з колонок. Важливо завжди повідомляти лікаря і роботодавця про зміниваших персональних даних!● Якщо інформація була неактуальна, після її оновлення ви отримаєте повідомлення.● Переглянути свій медичний висновок можна на Єдиному порталі державних послуг Дія (для цього у спеціальному розділі потрібно ввести номер запису сформованого медичного висновку з SMS).● Поставити запитання щодо створення медичних висновків можна інформаційно-довідковій службі НСЗУ: 16-77.● Можуть бути дві причини, чому не надійшло SMS про відкриття е-лікарняного: увашому кабінеті на вебпорталі Пенсійного фонду не вказано або вказано неактуальний номер телефону, або е-лікарняний не було створено.● У першу чергу запитайте в лікаря, чи було ним отримано відповідь від Електронного реєстру листків непрацездатності і яку саме. Е-лікарняний може не сформуватись, якщо система не знайде вас у Реєстрі застрахованих осіб – тобто не зможе підтвердити ваше працевлаштування. Якщо ви працевлаштовані, зверніться до роботодавця або на гарячу лінію Пенсійного фонду для з’ясування причин: 0800-503-753.● Також е-лікарняний міг сформуватись, але повідомлення не надійти. Ви можете самостійно перевірити, чи відкрився лікарняний – для цього потрібно авторизуватись у вашому кабінету на вебпорталі Пенсійного фонду за допомогою ЕЦП або пройти верифікацію за допомогою BankID. Там же ви зможете оновити свій контактний номер телефону.

Як дізнатись дату фінансування допомоги за е-лікарняним?● Перші п’ять днів страхового випадку оплачуються роботодавцем, а решта днів аждо одужання фінансується Фондом соціального страхування України незалежно від кількостіе-лікарняних, якими оформлено випадок. Виключенням є допомоги по вагітності та пологах,по догляду за хворими дітьми тощо, які оплачуються за кошти ФССУ з першого дня.● Дата фінансування допомоги від Фонду працівнику прямо залежить від датиподання роботодавцем заяви-розрахунку.● Ми радимо не втрачати зв’язок із роботодавцем, цікавитись станом оформленнязаяви-розрахунку і знати точну дату її подання.● Знаючи точну дату подання заяви-розрахунку за своїм е-лікарняним, ви можете слідкувати за станом фінансування онлайн у телеграм-каналі Фонду: https://t.me/socialfund .● Інформація щодо профінансованих дат, у які роботодавцями було подано заяви-розрахунки, оновлюється у телеграм-каналі за тегом #фінансування_оперативно. Зазвичай проходить декілька банківських днів, доки після здійснення фінансування кошти надійдутьна рахунки роботодавців для виплати допомог працівникам.4● Однак аби працівники могли точно дізнатись, чи кошти вже перераховано їх роботодавцю, ми ввели у телеграм-каналі додаткову звітність за тегом#фінансування_страхувальників – інформація оновлюється у розрізі регіонів і означає, щокошти за заявами-розрахунками, поданими по наведену дату, вже знаходяться на рахункуроботодавця.● Після того, як кошти надійдуть на рахунок, роботодавець має виплатити допомогупрацівнику у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплатизаробітної плати, або одразу після отримання коштів від ФССУ.● Отримати консультацію щодо оплати е-лікарняних можна за номером гарячої лініїФССУ: 0800-50-18-92, або в управлінні виконавчої дирекції Фонду, де зареєстровано вашогороботодавця, контакти у розрізі регіонів:http://www.fssu.gov.ua/.../main/uk/publish/article/968493 .